Pociąg PKP Intercity do Rijeki okazał się trafiać w potrzeby dużej grupy pasażerów – podkreśla minister infrastruktury. Wobec widocznej w całej Europie tendencji do renesansu międzynarodowej kolei pasażerskiej można spodziewać się uruchamiania kolejnych takich połączeń.
Uruchomienie pociągu Warszawa – Rijeka stało się jednym z najgłośniejszych medialnie tematów związanych z koleją w pierwszej połowie roku. Na naszych łamach zamieszczaliśmy
zarówno entuzjastyczne, jak i sceptyczne opinie ekspertów na temat całego przedsięwzięcia. W niedawnym wywiadzie dla RMF inicjatywy bronił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Podróż pociągiem Warszawa – Rijeka cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem i bardzo wiele osób ją chwali – stwierdził polityk. W istocie,
popyt na bilety był znaczny od samego początku sprzedaży. Zwrócił uwagę, że przymiarki do uruchomienia pociągu z Chorwacji do Polski trwały od lat, jednak dopiero obecna ekipa wprowadziła pomysł w życie. Zaznaczył też, że nowe połączenie PKP Intercity wpisuje się w ogólnoeuropejski trend rozwoju międzynarodowych połączeń kolejowych na coraz dłuższych dystansach.
O planach uruchomienia pociągu łączącego Warszawę z Rijeką
pisaliśmy po raz pierwszy na początku kwietnia. Choć początkowo start nowego połączenia wydawał się odległy, ostatecznie udało się
przewieźć pierwszych pasażerów już 27 czerwca. Trzy dodatkowe wagony dołączane do składu IC Sobieski kursują do Rijeki cztery razy w tygodniu (we wtorki, czwartki, piątki i niedziele), a z powrotem do Warszawy – w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Wyjątkiem będą 18 i 25 lipca oraz 3, 10, 17 sierpnia. Połączenie otrzymało nazwę Adriatic Express.
Oferta PKP Intercity bywa krytykowana za długi czas przejazdu (19 godzin), zbyt małą liczbę wagonów, a także za odłączanie wagonu restauracyjnego już w Wiedniu. Przewoźnik tłumaczy, że wynika to z trwających prac na sieciach kolejowych państw, przez które przebiega trasa (Polski, Czech, Austrii, Słowenii oraz Chorwacji), a także z konieczności wpisanie się w istniejący roczny rozkład jazdy. W kolejnych sezonach, począwszy od przyszłego roku, wady te mają być stopniowo usuwane. Realne, według PKP Intercity oraz Ministerstwa Infrastruktury, jest
skrócenie czasu podróży do ok. 16 godzin, w tym nawet o godzinę na terenie samej Polski.
O wrażeniach z jazdy inauguracyjnym pociągiem Warszawa – Rijeka
piszemy tutaj. W ubiegłym miesiącu padła już zapowiedź uruchomienia innego turystycznego połączenia zagranicznego –
do ośrodków narciarskich we Włoszech i Austrii w sezonie zimowym.